top of page
חיפוש

פותחים עסק? שיהיה במזל טוב?!

עודכן: 3 ביולי 2022

אז חשבתם על זה הרבה, עברו עליכם לילות ללא שינה ואתם חדורי מוטיבציה לבנות את העסק שלכם.



אז מאיפה להתחיל?

כבר בצעדים הראשונים בבואנו לבנות ולפתוח את העסק אנו מכירים בצורך ובידע הנדרש לביצוע פעולות וקבלת החלטות שאינן מוכרות לרובנו והגדרות שעשויות להיות מבלבלות ומטעות, לביצוע תחשיבים סבוכים ועוד. לרבים מאיתנו יוצא האוויר מהמפרשים כבר בשלב זה ולקיחת צעד אחורה הוא דבר שכיח ולעיתים אף ויתור כליל על הרעיון.


בניגוד למונחים השגורים בפינו ולפי המנהג הרווח כי הגדרת הפעילות העסקית מתחילה ומסתיימת בקריאת כמה מילים על עצמאיים, עוסקים פטורים וחברות ובחירה באחד מהם כאשר אחד הקווים המנחים הינה העלות של כל אחת מהאפשרויות והאם אפשר להסתדר לבד.


לפני כמה שנים נולד לי בן, וכאדם שאוהב להסתדר לבד רציתי לבצע את ברית המילה בעצמי היות ומצוות המילה חלה על האב רק שנהוג למנות מוהל כשליח (אישתי אגב לא אהבה את הרעיון).

התקשרתי למוהל ושאלתי אותו האם לדעתו כדאי והאם אני יכול לבצע את הברית בעצמי, בחיי ששמעתי אותו מחייך מהצד השני של הקו כשהוא אומר משהוא כמו "בחייך- אתה תעשה את העבודה שלך ואני את העבודה שלי".


נחזור לענייננו, דווקא השלב הראשוני של פתיחת העסק והגדרתו הנכונה תוך הסתכלות רחבה ובחינת התחזיות הינה בעלת חשיבות עצומה לבעל העסק ומהווה לעניות דעתי את הבסיס להתפתחות יעילה והגדלת הרווחיות ואף ליכולת של העסק לשרוד את שנותיו הראשונות.


ויפה שעה אחת קודם- מומלץ לגשת לייעוץ כשהרצון בשיאו, עשיתם כבר תחשיב אחד או שניים והרעיון כבר התבשל אצלכם בראש זמן מה ואתם ממש חולמים לקום מחר בבוקר לגשת למלאכה ולהתחיל בבניית העסק.


אין נוסחת קסם להצלחה וכל עסק הוא ייחודי, בדרכו חווה הצלחות וקשיים, צומח ומשתנה, מנצל ומפספס הזדמנויות ועובר שלבים שונים במהלך חייו.


ישנו פתגם ידוע בקרב נגרים ובעלי מלאכה שאומר "measure twice cut once", כלומר מדוד פעמיים וחתוך פעם אחת, האמרה משקפת בפשטות את החשיבות שבתכנון מקדים ובבקרה.


ככלי עזר הבאתי בפניכם כלי עזר שיוכל לסייע במספר שלבים-


  • גבשו את הרעיון והבינו את הפעילות והמעגל העסקי במלואו (עם או בלי התייחסות לפן המשפטי והמיסוי) וזה כולל לדוגמא את הרעיון בכללותו, את ישימותו, את ייחודיותו, נחיצותו, אופן תמחור המוצרים והשירותים, ניסיונכם בענף/ בתחום, קהל היעד ,המתחרים, הגעה ללקוחות ואופן השיווק, מקום ושעות הפעילות, אפיון צוות העובדים ושלבי העבודה וכן על זו הדרך.


  • נסו להבין מה ידרוש מכם העסק בהקמתו ובתפעולו והאם אתם מוכנים לשלם את המחיר והכוונה היא בעיקר לשעות העבודה, להקרבת זמן שיכול היה לשמש לפנאי ולחיי משפחה וכ"ו.


  • גישור על פער הציפיות מבחינה רגשית ופיננסית- בהתאם לראייתכם את העסק והמניע שלכם לבנייתו בחנו האם הוא אכן עשוי למלא את מבוקשכם ולפרנסכם ברווח המצופה, בסיפוק ובהנאה אותם אתם מבקשים וכל מטרה אחרת שלשמה אתם מוכנים להקריב מזמנכם היקר.


  • בנו דוח פרטני אשר ישקף את עלות הקמת העסק, תפעולו ורווחיותו


  • בנו דוח תקציב לאופן מימון פעילות העסק ובחנו את יכולתכם הפיננסית להיכנס להליך


  • בחנו את הבשלות והיכולת שלכם להיכנס להליך זה


הירידה לפרטי פרטים תקרה מאליה, תנו לזה זמן, אין צורך להתאמץ יתר על המידה, תנו לעצמכם מרחב וגמישות מחשבתית ואפשרו לעצמכם לקפוץ מדבר לדבר. אתם תיראו שהתכנית כבר מתגבשת, מתחדדת ומתייעלת מאליה.


עוסק פטור, מורשה ומה שביניהם




0 תגובות

Comments


bottom of page